Adviezen
228 resultaten gevonden
2024
Sparen, Spaarrekening, Algemene voorwaarden (andere)Op 2/8/2022 wordt het bewind over de goederen van de klager, geboren in 2001, bij beschikking van de kantonrechter Rechtbank Oost-Brabant opgeheven. De bewindvoering was gevraagd omdat de klager wegens zijn mentale/intellectuele toestand blijk gaf van een onvoorzichtig uitgavenpatroon. Klager vroeg en bekwam een regeling van budgetbeheer in de plaats. Op 16/9/2022 wordt via een notaris, in het kader van de afhandeling van een erfenis de grootvader van de klager een bedrag van 71.641,35 EUR op een bankrekening gestort. Deze rekening staat op naam van de klager en in uitvoering van de nalatenschap wordt er een blokkeringsclausule toegevoegd. De blokkeringsclausule vindt haar oorsprong in het geciteerd onvoorzichtig uitgavenpatroon en de mentale/intellectuele toestand van de klager.Lees meer
Investissements, fonds de pension et titres, Aspects fiscaux, ActionsLe requérant détenait auprès la banque des actions dans le compartiment d’une SICAV luxembourgeoise. Suite à l’absorption de ce compartiment par un autre compartiment de cette même SICAV, ses actions furent remplacées par des actions du compartiment absorbant.Lees meer
Betalingen en betaalrekeningen, Domiciliëring en bestendige opdrachtOp 19 juni 2017 onderschrijft de vader van de klager een verzekeringscontract bij de aankoop van een GSM. Er wordt overeengekomen dat de betaling van de verzekeringspremie zal geschieden via domiciliëring. Daartoe wordt een SEPA-mandaatformulier ondertekend. De algemene voorwaarden van de verzekeringsovereenkomst bepalen dat het verzekeringscontract wordt aangegaan voor een duur van één jaar. Na het verstrijken van deze termijn wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd, telkens met een jaar. De maximale duur van de overeenkomst bedraagt volgens dezelfde algemene voorwaarden vijf jaar voor eenzelfde verzekerd toestel.Lees meer
Prejudiciële vraagDe financiële ombudsman legt het College de volgende princiepsvraag voor: Moet een CVC2-code – zelfs indien ze pas verkregen kan worden nadat een betaler inlogt in de betaalapplicatie van zijn financiële instelling – beschouwd worden als een kennis- of een bezitselement?Lees meer
Betalingen en betaalrekeningen, Domiciliëring en bestendige opdrachtDe klaagster dient klacht in tegen de bank. De bank weigert een onderhandse volmacht van haar moeder te erkennen waardoor zij niet in plaats van haar moeder haar financiën kan beheren. Zij wou een bepaald bedrag op de spaarrekening van haar moeder investeren in een-termijnrekening van 1 jaar met 3 % rente, naar analogie met de staatsbon. Zij wou dit doen via bank Live omdat dit gemakkelijker is. Zij werkt elke dag tot zeer laat en kan bijgevolg niet tijdens de gebruikelijke kantooruren naar een bankkantoor gaan om dit te regelen.Lees meer
2023
Crédits hypothécaires, Formation du contrat, Conclusion et contenu du contratLe requérant a fait une demande de crédit et son dossier a été accepté et transmis sur l'appli mobile et par e-mail via la responsable du dossier lui précisant que le dossier était prêt à signer via l’App (sans en dire plus). Pas d'annonce de délai de validité, ni d'urgence de signature. Or, ce jour-là i était à la mer avec ses enfants et a vu le mail sur son smartphone et il s’est dit qu’il signera cela le jour suivant à son retour à la maison et après consultation du dossier avec son épouse.Lees meer
Beleggingen, pensioensfondsen en effecten, Aan-/verkoop van effecten (Execution only)Op 7 februari 2022 doen de ouders van de klager (beiden tachtigers) op uitnodiging van het bankagentschap een beleggingsoperatie, bestaande uit de verkoop en aankoop van beleggingsfondsen.Lees meer
Crédits hypothécaires, Formation du contrat, Procédure octroi de crédit (durée,…)Au terme de la plainte auprès d’Ombudsfin en date du 08/03/2023, le requérant conteste le rejet par l’institution financière de sa première demande de crédit hypothécaire pour l’acquisition d’un immeuble et la réalisation de travaux de rénovation dans celui-ci, immatriculée le 13/02/2023 (n° 237079). Il souhaite qu’elle revienne sur la décision prise.Lees meer
Paiements et comptes de paiements, Opérations à distance, Virements par PC, PhishingLe lundi 3/10/2022, le plaignant a été victime d’une fraude sur ses comptes bancaires et ceux de sa fille mineure pour un montant total de près de 25.000 EUR. Il a entamé la procédure de plainte interne mais malheureusement cette procédure n’a mené à rien. En effet, malgré plusieurs échanges écrits, la banque refuse de lui rembourser la somme détournée et justifie ce refus par l’existence d’une négligence grave dans son chef qui l’exonère de toute intervention.Lees meer
Crédits hypothécaires, Formation du contrat, Conclusion et contenu du contratLe requérant a fait une demande de crédit et son dossier a été accepté et transmis sur l'appli mobile et par e-mail via la responsable du dossier lui précisant que le dossier était prêt à signer via l’App (sans en dire plus). Pas d'annonce de délai de validité, ni d'urgence de signature. Or, ce jour-là i était à la mer avec ses enfants et a vu le mail sur son smartphone et il s’est dit qu’il signera cela le jour suivant à son retour à la maison et après consultation du dossier avec son épouse.Lees meer